Check & double-check

Soms stel ik mij vragen bij journalistiek research, gelukkig is dat eerder zeldzaam … maar toch twee voorbeelden die mij toch wat vragen deden rijzen of een journalist iets niet beter zou double checken.
Het eerste zal hoogstwaarschijnlijk aan de lay-out liggen, maar toch niet meteen een toonbeeld van kwaliteitsvol nieuws, zoals DS wil leveren. Toen ik gisterenmiddag tijdens mijn middagpauze de krant las, zag ik het volgende betreffende de personen die in de nieuwe werkgroep institutionele hervormingen (o.a. B-H-V) zouden zetelen. Zo stond er Bert Anciaux (N-VA), Bart Somers (SP.A) en Frank Vandenbroucke (CD&V). Politiek best wel grappig (ik zie Anciaux al bij de N-VA lol), maar toch wel jammer…
Een tweede voorbeeld vond ik persoonlijk iets triester. Ergens begin december kreeg ik een telefoon van een Radio1-journalist die een reportage wou maken over de 50e verjaardag van de oprichting van de Volksunie. Hij vroeg mij of de Volksunie was opgericht rond de 21e december 1954, want zo stond het toch in de database van Radio 1. Ik wist niet wat ik hoorde … voor de mensen die minder thuis zijn in de Vlaams-nationale geschiedenis: de officieuze oprichting gebeurde op 21 november 1954 in een bovenzaaltje van het Sint-Michielscafé in Brussel; de officiële statuten van de vzw Volksunie werden op 15 december 1954 in Antwerpen ondertekend. Dus hoe het komt dat 21/12/1954 (of zei hij nu de 7e, soit het was mis in alle geval) in hun database zat, is mij een raadsel, maar vooral een slecht voorbeeld van journalistieke research…
Anyhow, misschien ben ik nu weer teveel aan het mierenneuken en zou ik beter gaan slapen… slaapwel dus

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.